יום שני, 13 בינואר 2014

האמת שמאחורי עליית ערך הנכסים בשוק הנדל"ן בארה"ב ומה צפוי לנו בשנת 2014


כולם מדברים על זה, הנדל"ן בארה"ב חוזר ובגדול, השוק בעלייה, זה הזמן להיכנס לשוק הנדל"ן, כל נכס שתקנה יעלה בערכו בשנים הקרובות – האם זה באמת נכון?

ובכן, זה תלוי מה אומר עבורך המושג שוק הנדל"ן, בכל רחבי ארצות הברית מורגשת התאוששות בשוק הנדל"ן, רואים יציבות גדולה יותר ובהרבה מקומות רואים עלייה בערך הנכסים – יש האומרים שהעלייה המתונה הזו גדולה יותר מההשוואה לעלייה של העשור שעבר, העלייה הגדולה שגרמה בסופו של דבר לבועת הנדל"ן של השנים 2006-2008.

מי קונה את הנכסים האלה ומי גורם לשינוי המגמה בשוק – אמריקה למכירה וכל העולם קונה אבל הנתון החשוב ביותר עבורנו הוא העובדה שהאמריקאים עצמם חזרו לשוק הנדל"ן והם קונים וקונים אבל הנהירה של האמריקאים לשוק הנדל"ן היא רק בראשיתה, הכלכלה חייבת להתייצב והאבטלה חייבת לרדת והבנקים צריכים להוריד את הדרישות הגבוהות שלהם מנוטלי המשכנתאות כדי לעודד את האמריקאים לרכוש עוד ועוד נכסים, כך שהשוק כרגע הוא עדיין שוק של בעלי הממון והמשקיעים שמסוגלים עדיין לרכוש נכסים במזומן.
התאוששות שוק הנדל"ן האמריקאי חייבת את חובה לאדם אחד – וורן באפט המשקיע האגדי שהתראיין לערוץ CNBC בפברואר 2012, ואמר את המשפט הבא: " אם הייתי יכול למצוא דרך לרכוש כמה אלפי בתים והייתי מוצא דרך לנהל אותם הייתי מייד קונה אותם".

לאחר הראיון המדובר הציבור האמריקאי לא נשאר אדיש ואלפים עזבו את שוק המניות וחזרו להשקיע בנדל"ן, אבל תנחשו מי המשיך לרכוש מניות בשוק ההון לאחר שאלפים עזבו אותו – ניחשתם נכון וורן באפט הפנה את הפוקוס חזרה אל שוק הנדל"ן וניצל את ההזדמנות שיהיו פחות קונים ופחות תחרות בשוק המניות שייצר ירידות מחירים והזדמנויות דווקא שם.

שנת 2013 התאפיינה בהמשך מגמת העליות, מצד אחד ישנם המוכרים שבצפייה לעליית המחירים לא מיהרו יותר מדי כדי להספיק לקבל עוד קצת על הנכס שלהם ומצד שני הקונים החוששים לפספס את הנכס ומזדרזים לרכוש מחשש לעליית המחירים.

כרגע הפוקוס שלנו לשנת 2014 כמשקיעים בשוק הנדל"ן בארצות הברית הוא לשים לב מתי ג'ון ומרי – זוג צעיר אמריקאי יוכל לרכוש דירה, אם תיקחו את הנתונים האלה ותשוו אותם לנתוני שוק הנדל"ן בארץ, כאן אנחנו מזמן בבועה אבל בארה"ב המחירים עדיין שפויים וגם זוגות צעירים יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה ובכל זאת הם לא נוהגים כך נשאלת השאלה למה ? ומיהם האמריקאים שבכל זאת רוכשים דירות ?

כדי להבין ולעמוד על הסוגיות האלו אנו צריכים לעקוב אחר 3 דברים:
  1. בקשות למשכנתאות חדשות. 
  2. התחלות בנייה חדשות.
  3. אבטלה.
את הנתונים האלה נשווה לנתונים של שנת 2007, כאשר ככל שהנתונים יהיו קרובים יותר למצב לנתוני שנת 2007 כך נדע ששוק הנדל"ן אכן התאושש. כרגע הנתונים עדיין לא מעודדים והפער עדיין גדול מאוד, אבל בכל זאת מורגשת רוח חדשה בשוק , הכלכלה מתאוששת ויוצרת מקומות תעסוקה חדשים, תעשיות היי-טק ומחקר נמצאים בתנופה, כל זאת תורם לירידת האבטלה ולעלייה במשכורות ולהתאוששות של שוק הנדל"ן.

שוק הנדל"ן מתאפיין במחזוריות, תמיד יהיו עליות וירידות קטנות וגם גדולות כך היה תמיד וכך גם ימשיך להיות. כנראה שבטווח ה- 10 עד 15 שנים הקרובות נראה שוב ירידה חדה וקריסה של שוק הנדל"ן, אולי לא כמו הנפילה הגדולה של שנת 2008 אבל סביר להניח שקרובה לכך.

כרגע השוק נמצא במגמת התאוששות חיובית אבל מתונה, עלינו להמשיך לעקוב אחרי שלושת המרכיבים שלעיל, כאשר שוק הנדל"ן נמצא בעלייה נוצרת עליית ערך שגורמת להתעשרות משקיעי הנדל"ן ובעלי הנכסים אפילו בעלי בתים פרטיים נהנים מעליית ערך של בתיהם.

המסקנה המתגבשת מנתונים אלו היא שכרגע ההמלצה היא להמשיך להשקיע בשווקים יציבים או מתפתחים כאשר יש עדיפות לשוק שבו רואים בוודאות שיפור במצב האבטלה.

היום המשקיע צריך להיות מתוחכם וזה אומר שלא בכל מקום בארה"ב שנרכוש נכס נרוויח בוודאות מעליית ערך לכן משקיע צריך להיות עם היד על הדופק ועם היכולת לזהות מגמות מקומיות ולא ארציות ועם היכולת להזיז השקעות ממקום למקום.