יום שבת, 26 באפריל 2014

דמי ביטחון – Security deposit בשכירת דירה בארה"ב

אחת הבעיות הגדולות ביותר של בעלי נכסים להשכרה וזה לא משנה אם זה בארץ או בחו"ל היא ההתמודדות עם דייר שמפסיק לשלם.
בארץ מקובל לקחת צקים מראש לשנה ולהחתים את הדייר על שטר ביטחון או ערבות בנקאית ועדיין כאשר דייר יפסיק לשלם ההתמודדות מולו קשה מאוד. הדייר יכול להישאר בנכס גם מבלי לשלם מספר חודשים עד שנוכל לפנות אותו וזאת רק אחרי פניה לבית משפט וביצוע הליך מסורבל וארוך שיכלול בין היתר התמודדות נפשית קשה של בעל הנכס.

בארצות הברית המצב שונה לחלוטין בכל הקשור לפינוי דייר לא משלם מהנכס. החוקים נוקשים מאוד וברוב המדינות נוטים לטובת בעל הנכס ולא הדיירים. דייר שלא ישלם יקבל כבר אחרי 7 ימים הודעה הנקראת – Notice, המתריעה לדייר על אי התשלום. בשלב זה מתווסף קנס שנע בין 10 ל- 15% מגובה השכירות החודשית ונקרא Late fee. במידה והדייר עדיין לא שילם את החוב עד ל-15 לחודש, נשלח מכתב נוסף הנותן לדייר התראה אחרונה ואפשרות לתשלום תוך 3 ימים או להתפנות מידית מהנכס.

במידה והדייר עדיין לא שילם תתבצע פניה לבית המשפט לקבלת צו פינוי מהנכס, דיון בנושא מתקיים בדרך כלל בתוך 10 ימים והדייר מקבל שוב מספר ימים כדי לאפשר לו בכל זאת לשלם את השכירות בתוספת של הוצאות נוספות כשיפוי לבעל הנכס ולחזור למסלול פעילות תקין מול בעל הנכס. לאחר שעברו מספר הימים שנקבעו בדיון והדייר עדיין לא שילם ניתן לפנות לשריף המקומי לצורך ביצוע פינוי דייר כאשר כל ההליך לפינוי הדייר כולו יכול להימשך כחודש וחצי עד חודשיים.

דמי הביטחון הם בדרך כלל תשלום של חודש שכירות שמשולמים בתחילת השכירות לבעל הנכס או לחברת הניהול ומשמשים כביטחון עבור גרימת נזק לנכס על ידי השוכר או לפיצוי עבור התקופה שבה הנכס עמד ריק במידה ובוצע הליך פינוי דייר.

דמי הביטחון הם גם הסיבה השכיחה ביותר לתביעות בגין מחלוקות בין דייר לבעל הנכס על החזר דמי הפיקדון. כאשר מסתיים חוזה שכירות הפיקדון אמור לחזור לשוכר אך בהרבה מקרים במידה וישנם נזקים או תיקונים שנדרשים בנכס ירצה המשכיר לקזז חלק מהעלויות מדמי הפיקדון. הדייר מצד שני יכול לטעון שתיקונים אלו הם בלאי שנובע משימוש סביר בנכס.

הדרך היחידה שבה נוכל להגן על עצמנו במקרה כזה היא הכנת פרוטוקול למסירת דירה, ובמידה וזו דירה המנוהלת על יד חברת ניהול יש לוודא שחברת הניהול תבצע פרוטוקול שכזה ותרשום בו את כל הממצאים וההערות כך שבעת עזיבת הדייר נוכל להשוות את המצב הקיים למצב הקודם וכך נוכל להבטיח שאם נצטרך לקזז סכום מסוים מהפיקדון הדבר יבוצע עבור נזק או תיקון בהסכמת הדייר ולא נצטרך לחשוש מהתמודדות מול הדייר בבית משפט, דבר שיגרום לנו להוצאות מיותרות מחברת הניהול ומעורך הדין.

רוצה לדעת מהו סוג הנכס המומלץ לרכישה בארצות הברית - לחץ כאן

להורדת המדריך לעסקת נדל"ן מניבה בארצות הברית - לחץ כאן