יום ראשון, 3 בנובמבר 2013

מדוע משבר של אחרים זו הזדמנות בשבילנו

מחירי הדירות בארץ עולים ועולים ואנשים מתפתים עקב הריבית הנמוכה ולוקחים משכנתאות מטורפות של 800,000 ש"ח ויותר.

כלכלנים רבים מגדירים את המצב היום בישראל כבועה וצופים שהבועה תתפוצץ בקרוב, המצב דומה לערב המשבר הכלכלי בארה"ב של שנת 2008 שבו מחירי הנכסים היו בשיא של כל הזמנים, המשבר הכלכלי הוביל בעקבותיו לגל ענק של לווים שלא יכלו לעמוד בתשלומי המשכנתה שלהם, הבנקים שהם מוסד כלכלי ולא חברת נדל"ן נתקעו עם מיליוני בתים, דבר שהוביל חלק מהם לפשיטת רגל.


ברגע שהשתחררו מיליוני בתים לשוק, השוק הגיב מיידית ומחירי הבתים צנחו, בעלי ההלוואות מצאו את עצמם חייבים לבנק יותר מאשר הנכס שלהם היה שווה ולכן העדיפו להפסיק לשלם את המשכנתה והבנקים נאלצו לעקל עוד ועוד נכסים.

בישראל בניגוד לארה"ב במידה ומחירי הדירות ירדו משמעותית, בעלי הנכסים בלית ברירה יצטרכו להמשיך לשלם את המשכנתה שלהם למרות שהבית יהיה שווה פחות מגובה החוב, במידה ויפסיקו לשלם הבנק אמנם יעקל את הנכס וימכור אותו בהליך של הוצאה לפועל אבל את יתרת המשכנתה אחרי מכירת הבית בעל הנכס יצטרך להמשיך ולשלם.

בארה"ב רוב המשכנתאות הם הלוואות "Non Recourse" זאת אומרת שהלווה לא אחראי באופן אישי על ההלוואה אלא הנכס עצמו ממושכן לטובת ההלוואה וברגע שהלווה לא משלם והנכס עובר לידי הבנק, באותו הרגע ההלוואה נפרעה במלואה והלווה לא חייב יותר שום דבר לבנק והבנק מצידו לא יכול לבוא בטענות או דרישות נוספות מהלווה גם במקרה שערך הנכס קטן יותר מיתרת ההלוואה.

מאז המשבר הכלכלי בשנת 2008 עצרו הבנקים בארה"ב את המימון למשקיעים זרים וכדי לרכוש נכס להשקעה בארה"ב המשקיע יצטרך למצוא מקורות מימון אחרים ולרכוש את הנכס על בסיס של מזומן בלבד.

דווקא המצב החדש יוצר הזדמנויות של רכישת נכסים טובים וזולים כאשר הבנקים מעדיפים משקיעים זרים עם מזומנים מאשר משקיעים מקומיים שלוקחים הלוואות.